کالیبراسیون یا تعیین عدد تیتر در دستگاه های کارل فیشر

 آنچه که از آن به عنوان کالیبراسیون در دستگاه های کارل فیشر تیتراتور نام برده می شود ، در اصل کالیبراسیون محلول کارل فیشر یا تیترانت است . نتیجه این کالیبراسیون اصطلاحا " عدد تیتر " نامیده می شود که تعیین دقیق آن نقش بسیار مهمی در صحت نتایج دستگاه دارد و باید مورد توجه جدی کاربران دستگاه های کارل فیشر باشد.

چرا تعیین دقیق عدد تیتر مهم است ؟

بطور کلی یک محلول کارل فیشر که به عنوان تیترانت در واکنش تیتراسیون برای تعیین H2O در دستگاه کارل فیشر مورد استفاده قرار می گیرد ، دارای کارآیی یا توان مشخص برای تیتر کردن H2O می باشد . این کارآیی یا توان بر روی شیشه محلول کارل فیشر درج شده است ، برای مثال هر میلی لیتر از محلول کارل فیشری که تصویر آن درسمت راست این صفحه نمایش داده شده است ، قابلیت تیتر 5 میلی گرم آب را دارد. بدیهی است نتیجه واکنش تیتراسیون ، بر مبنای این عدد و با توجه به میزان تیترانت مصرفی و وزن نمونه تعیین و گزارش می شود.

حال اگر توان محلول کارل فیشر کاهش یابد ، برای تیتر کردن مقدار مشخصی از H2O باید تیترانت بیشتری مصرف شود. روشن است که اگر در این حالت ، کاهش توان محلول کارل فیشر در فرمول لحاظ نشده باشد ، دستگاه دچار خطا می شود و به دلیل مصرف بیشتر از تیترانت ، میزان H2O در نمونه را بیشتر از مقدار واقعی گزارش می نماید.

برای پرهیز از این خطا ، باید هر چند وقت یکبار " عدد تیتر " را توسط دستگاه کارل فیشر بسنجیم و آن را در فرمول تعیین مقدار H2O به روز نماییم.

روش تعیین عدد تیتر در کارل فیشر KFT21

عدد تیتر در دستگاه کارل فیشر تیتراتور KFT21 به راحتی و به روش اتوماتیک قابل تعیین است و جایگزینی آن در فرمول محاسبه H2O نیز بصورت اتوماتیک انجام می شود.

این کار با انتخاب یکی از روش های "کالیبراسیون" یا "تعیین عدد تیتر" که در برنامه داخلی دستگاه کارل فیشر KFT 21 موجود هستند ، قابل انجام می باشد.

 در عمل برای این کار کافی است پس از انتخاب روش کالیبراسیون یا " تعیین عدد تیتر " از میان روش های قابل انتخاب در برنامه داخلی دستگاه ، نمونه استاندارد متناسب با روش انتخابی را برای " تعیین عدد تیتر " بکار گیریم. این کار بسیار ساده است و در راهنمای عمل دستگاه شرح داده شده است.

چه هنگامی تعیین عدد تیتر ضروری است ؟

بطور کلی تعیین عدد تیتر به منظور اطمینان از نتایج دستگاه کارل فیشر تیتراتور در موارد زیر ضروری به نظر می رسد :

1- زمانی که مدت طولانی ، مثلا شش ماه ، از زمان شروع به استفاده از یک بطری محلول کارل فیشر گذشته باشد .

2- کار در محیط هایی با رطوبت بالا ، نظیر مناطق حاشیه دریاهای جنوب یا شمال کشور . در این شرایط میزان عدم پایداری محلول کارل فیشر افزایش می یابد و لازم است تعیین عدد تیتر در بازه های زمانی کوتاه تر انجام پذیرد.

3- هرگونه باز و بسته شدن درب ظرف محتوی محلول کارل فیشر.

4- بروز تفاوت های معنی دار و کاهش تکرار پذیری در نتایج یک نمونه مشخص در طول زمان.


1398-08-12 14:41
بازدید : 4775